Demarcation Demarcation

Gallery 916
Tokyo

Gallery 916
Tokyo

パイプラインのあるランドスケープを撮影し始めたのは、アラスカの北極圏でのことだった。石油輸送の為のパイプラインが、1280kmにもわたり大陸を貫通している様に驚き、同じようなランドスケープが、世界中にあることに気がついた。アラスカからアイスランドに、オーストラリアに、オーストリア。今ではそんな風景のドキュメントは、都合4カ国に及んでいる。

大自然の中にまっすぐにのびる写真の中のパイプラインは、どこか真っ白な紙にひかれた一本の鉛筆の線を思わせる。展覧会タイトルの『Demarcation』はそんなところから付けることにした。辞書的な意味は「分界、境界」というものであるが、何もないところに何かを置くことで生まれるエリアや、差異のことである。

また、小さな箱のようなスペースと大きく広がる回廊のようなスペースとで成り立つ、Gallery 916の空間では、大きく広がるスペースに世界中のパイプラインの写真を、小さな暗室のようなスペースで、新作『N/P』を展示したいと考えた。

この作品は逆に一歩も家から出ることなく、モノの影を反転した画像でだすように、ネガとポジを同一のプリント上に顕在化させたものである。デジタル化が進む写真の世界で、約170年にわたり培ってきたネガポジ反転法という写真術は、とても大切なものであるように思えてならない。そんなことを念頭において制作を始めたものである。

I first started shooting landscapes with pipelines while in Arctic Alaska. Astounded to find an oil pipeline extending an incredible 1280km right across the continent, I realized that there were similar landscapes all over the world. From Alaska I went to Iceland, to Australia, and to Austria, to date documenting landscapes of this sort in these four countries.

Pipelines in photos, stretching in a straight line across wilderness, somehow remind me of a single pencil line drawn across a blank sheet of paper, and it is from this that the exhibition title Demarcation is taken. The dictionary defines demarcation as a differentiation or boundary, referring to an area or disparity created when something is placed in a place where hitherto there was nothing.

When it came to exhibiting at Gallery 916, which consists of a small box-like space and cavernous gallery-like space, I was keen to display the photos of pipelines from around the world in the bigger space, and in the smaller, darkroom-like area, my new work N/P.

Contrary to the pipeline series, this new work did not even require stepping out of the house. It involved manifesting negative and positive on the same print, in order to create an image in which the shadows of objects are reversed. I cannot help thinking that amid the growing digitalization of photography, the technique of reversing negatives and positives cultivated over 170 years or so, is a very precious one. It was with this in mind that I embarked on N/P.