Prototype_

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あと数年で、写真は発明誕生から180周年を迎えるという。約2世紀にわたりあらゆる分野の文化変遷に大きく加担してきた写真自体も、その歴史 の中で大きくその姿を変貌させてきた。 写真が芸術であるか否かという問いは、あまりに19世紀的なものであるが、それでは写真にとって21世紀的な問いとはどんなものだろうか?
21世紀のあらゆる歴史的な事件が、例外なくSNSに紐づいて語ることが可能であるように、現在の写真の姿とは、手のひらのパーソナルな装置 の上での「小さな小さな」画像たちだ。そんな進化の過程の中でも、写真の持つ演劇性や劇場性、暴力的と言って良いほどの写真の魔術性を写真の 「平面性」は確実に担保してきただろう。その証拠にSNSに不可欠なスマートフォンのタッチパッドは、手触りが存在しないことで成り立つ2.0次元 の画像世界だ。 まず写真そのものを「編む」という行為により、2.0次元以上の「肌理(Texture)」を獲得し、次に印画紙の弾力を利用して、3.0次元の「祖型 (Prototype)」を試みる。
そんな風に写真必定の「平面性」を緩やかに、分解解体し始めた時、写真はどこまで写真でいるだろうか? 写真を定義していた境界線はどこにあ り、またその少し外側にあるだろう文字や言葉、絵画や彫刻と新たにどんな関係を結ぶのか? その時、僕らは「視覚的に」写真を見ることをやめ て、もしかしたら「触覚的に」写真を感知することができるだろうか? そうあの自らの身体以上のながーい触覚を持ったカミキリムシのように、僕らは来たるべきビジュアル世界を感覚することは可能だろうか。

In a few years, photography will celebrate the 180th anniversary of its invention. Photography itself, which has played a major role in all areas of cultural change over the past two centuries, has also undergone significant transformations throughout its history. The question of whether or not photography is an art is so 19th century, but what is the 21st century question for photography?
Just as every historical event of the 21st century, without exception, can be linked to social networking sites, the current state of photography is that of “tiny little” images on a personal device in the palm of one’s hand. Even in the midst of this evolutionary process, the “flatness” of photography has certainly ensured the theatricality, the theatricality, and the almost violent magic of photography. As evidence, the touchpad of a smartphone, which is indispensable for social networking, is a 2.0 dimensional image world that is made possible by the absence of touch. First, by “weaving” the photo itself, a “texture” of 2.0 dimensions or higher is obtained, and next, by using the elasticity of photographic paper, a “prototype” of 3.0 dimensions is attempted.
When the “flatness” of photography begins to be slowly disassembled and dismantled in such a way, to what extent can a photograph be a photograph? Where will the boundaries that have defined photography lie, and what new relationships will be established with text, words, painting, and sculpture that lie just outside of them? Will we then be able to stop looking at the photograph “visually” and perhaps perceive it “tactilely”? Can we perceive the coming visual world like the insect with a sense of touch that is longer than our own bodies?

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