Gold Rush California/NZ Gold Rush California/NZ

KOTARO NUKAGA
Tokyo

KOTARO NUKAGA
Tokyo

19世紀末に世界中の辺境の土地で起こった歴史的な出来事であるゴールドラッシュ。今回の展示ではアメリカのカリフォルニア州と、ニュージランドのオタゴ州でゴールドラッシュの「ヒストリカル・フィールド」の痕跡を探りました。
アーティスト・ステイトメント

アラスカから始まったゴールドラッシュを巡る旅は、気づくとアメリカのカリフォルニア州のシエラネバダ山脈山域、ニュージランドのオタゴ州、南米のパタゴニア、フィンランドの北極圏域と世界中に広がっていた。金脈が発見されたそれらの場所に共通することは、19世紀の当時には、誰も見向きもしない土地であったということである。
それら文明から隔絶されたような「辺境」の場所には、100年以上の時が流れた後も、ポツンポツンと自然の景色の中にゴールドラッシュ時代の遺物が残されている。ある時は年代物のキャビンの残骸。ある時はより大きな動力を生み出すための巨大な歯車たち。「ガラクタ」とも言えるようなそんなモノたちは、使用されていた時の本来の意味を失って、今では自然に還ることのできないただの金属片としてそこにある。
歴史の知覚とは、時にとても奇妙なものである。ゴールドラッシュの遺物の前に立っていると、「現在」という自分の立っている場所が、緩やかに融解していくように感じる。重力の強い物体のそばでは、空間そのものが歪んでしまうように、ゴールドラッシュの残骸の周りでは、時間の感覚さえ歪んでしまっているようだった。そんな時、一枚一枚剥がせる皮のようものだと思っていた歴史自体は、まるで玉ねぎの芯のように現在という地表に貫通するように接続する。
「歴史の現在」という言葉があるかどうかはわからないが、ゴールドラッシュの作品群は、とある歴史の現在形ドキュメンタリーである。年代物の大型カメラを抱えながら、「ガラクタ」たちを探しすスタイルは、風変わりなドキュメントのスタイルと言えなくもないが、端から見ればただの時代錯誤者であるだろう。けれど僕には大きな蛇腹の暗箱を三脚に立てて、まるでカメラに半身を入り込むようにして記録を行うそのスタイルが、性に合っている。なぜならこの一個の身体は、未だこの世界を知るための重要な媒体であるはずだから。

Artist Statement
The journey of the gold rush that began in Alaska spread to the Sierra Nevada Mountains in California, New Zealand’s Otago Province, South America’s Patagonia, and Finland’s Arctic Circle. The common denominator of all these places where gold veins were found was that in the 19th century, they were uninhabited lands.
In these “remote” places that seem to have been cut off from civilization, relics of the gold rush era still remain in the natural landscape, even after more than 100 years have passed. Sometimes it’s the wreckage of a vintage cabin. Sometimes it’s the remains of vintage cabins, other times it’s giant gears used to generate more power. These objects, which could be called “junk,” have lost their original meaning when they were in use and are now just pieces of metal that cannot be returned to nature.
The perception of history is sometimes very strange. When I stand in front of the relics of the gold rush, I feel as if the place where I stand, the present, is slowly melting away. Just as the space itself becomes distorted around an object with strong gravity, even the sense of time seems to be distorted around the remnants of the gold rush. At such times, history itself, which I had thought of as a skin that could be peeled off piece by piece, seemed to connect to the surface of the present like the core of an onion.
I don’t know if there is such a thing as “the present of history,” but Gold Rush’s works are documentaries in the present tense of a certain history. His style of searching for “junk” while holding a large vintage camera may be a quirky style of documentation, but to the untrained eye, he is probably just an anachronist. However, for me, the style of documenting with a large bellows dark box set up on a tripod, as if I were half inside the camera, suits me. Because this one body is still an important medium to know this world.